PAS A PAS


Anem avançant, i cada dia que passa és un dia menys... Només queden 9 dies per acabar aquest curs, es diuen ràpid i encara ens queda molt per fer! Un altre curs que torna a passar, que es torna a acabar... qui ho diria, ja estic a tercer i crec que encara em queda molt per aprendre, per a ser una futura treballadora social ben formada!

Aquestes setmanes, hem estat treballant de valent, i no hem deixat d'aprendre, i una de les coses les quals vull comentar és el Pla de Voluntariat. Desconeixia que tota entitat sense ànim de lucre i que compta amb ajuda externa, amb voluntaris, necessita tenir un Pla de Voluntariat.
La llei 25/2015 del 30 de Juliol del voluntariat i de foment de l'associacionisme, nomena que les entitats socials han promogut l'acció voluntària, la qual contribueix en la promoció i la fonamentació de valors i principis, com per exemple solidaritat, llibertat, responsabilitat, esforç, compromís, respecte, entre molts d'altres. Per això, continua dient que el paper de les administracions públiques ha de ser el de donar suport a 'associacionisme i al voluntariat, i oferir-los cooperació per a promoure la innovació i la col·laboració amb altres agents socials, l'impuls i el desenvolupament de polítiques socials.
Els voluntaris en una entitat sense ànim de lucre, prenen un paper molt rellevant, ja que per exemple entitats petites sense voluntariat, moltes de les seves activitats no serien tan complertes o inclús no es podrien dur a terme, i també en una entitat gran sense voluntariat, les activitats no podrien estar tan coordinades.

L'objecte d'aquesta llei és regular el model català de voluntariat amb la finalitat de divulgar, fonamentar, reconèixer i protegir l'associacionisme i el voluntariat, i donar-los suport com a agents de transformació social. Per això, en l'article 11 de la llei 25/2015 sobre els deures de les entitats nomena que les entitats han de disposar d'un pla de voluntariat o de participació que reculli els aspectes relatius a la gestió dels voluntaris dins l'entitat i que també disposin d'un pla de formació o un itinerari formatiu dels voluntaris de l'entitat on es pugui identificar la formació que el voluntari necessita per a poder dur a terme la seva tasca a l'entitat.

Així després d'aquesta introducció tèorica i legislativa, què és un pla de voluntariat? Doncs pel que hem après aquests dies un pla de voluntariat és un document on es recullen els drets i deures dels voluntaris, una introducció sobre l'entitat amb la seva missió, visió i principis, les bases del voluntariat, el cicle de voluntariat, com es captaran els voluntaris, l'orientació cap als voluntaris, l'acollida i incorporació, el seguiments d'aquests, desvinculació, reconeixement i l'avaluació.

Les bases del voluntariat seria la definició de les tasques del voluntariat en l'entitat, les característiques que han de presentar, drets i deures dels voluntaris vers l'entitat; és a dir, tot allò que els voluntaris han de saber sobre les seves tasques dins l'entitat.
El cicle de voluntariat, seria quins projectes o activitats poden dur a terme, la durada del voluntariat, com poden formar part i sortir-ne, i el compromís amb l'entitat i l'activitat de voluntariat.
La captació és la manera en que l'entitat té prevís aconseguir voluntaris per a poder dur a terme les activitats que tenen pensades per a ells/es.
L'acollida i orientació, seria el que els voluntaris han de fer un cop entren a formar part de l'entitat, els cursos de formació que siguin necessaris, a qui s'han de dirigir, quin programa, projecte o activitat volen dur a terme o volem que duguin a terme, etc. És a dir, una mica d'assessorament i informació.
L'incorporació seria l'última fase per a poder dur a terme les activitats i tasques a realitzar. Un cop el voluntari/a hagi realitzat els tràmits burocràtics, sigui conscient dels seus drets i deures i hagi realitzat la formació necessària que se li reclama, pot començar a treballar amb l'entitat en allò que ell/a ha escollit o li han recomanat.
El seguiment del voluntari, és la manera en que l'entitat o els responsables de l'activitat, projecte, o el que sigui, del qual hi forma part el voluntari/a, segueix el progrés d'aquest/a, l'ajuda en les tasques, parla amb ell/a, etc.
El reconeixement seria si aquest voluntariat que realitza, té un reconeixement com per exemple un títol de voluntariat, títol degut a la formació que ha fet, entre d'altres.
La desvinculació, seria la part en que s'ha d'informar al voluntari/a sobre què ha de fer si se li acaba el període de voluntariat, si el voluntari/a vol abandonar la tasca o canviar-se, etc., és a dir la baixa voluntària, o no, de la tasca.
I finalment l'avaluació, som s'avaluarà al voluntari/a la tasca que realitza, l'activitat que du a terme.

Així doncs, ara sabem crear un pla de voluntariat, i estem quasi quasi acabant la nostra entitat! Cada dia anem aprenent diferents coses, i anem veient que a vegades la burocràcia és necessària, ja que ens permet organitzar-nos i deixar les coses més clares.

Referències:
Llei 15/2015 del 30 de juliol del voluntariat i de foment de l'associacionisme
Fundació Pere Tarrés, Claus per a l'elaboració d'un Pla de voluntariat

Comentarios

Entradas populares de este blog

Egoïsme? Vocació? VOLUNTARIAT

PRIMERA SETMANA A BORD